Avtalsvillkor

Senast ändrad: Juni 15, 2017

Tack för att du använder våra produkter och tjänster (“Tjänsterna”). Tjänsterna tillhandahålls av Samir Fors Enskild Firma och Christoffer Ekeroth Enskild Firma. (“Företaget”), belägna på Tranebergsvägen 22, 167 44, Bromma och Svartviksslingan 102, 167 39, Bromma.

Genom att använda Tjänsterna, samtycker du till dessa villkor.

Allmänt om avtalet

Genom att göra en skriftlig eller elektronisk beställning förvärvar Kunden endast rätt att nyttja Tjänsterna. Med skriftlig beställning menas en signerad offert eller ett avtal. Med elektronisk beställning menas en beställning som gjorts via Företagets hemsidor, där kunden aktivt markerat att samtliga villkor godkänts.

Kunden godkänner härmed elektronisk kommunikation som medel att ingå och avsluta juridiskt bindande avtal, göra beställningar eller skapa andra registreringar. Kunden godkänner härmed även elektronisk leverans av meddelanden, regler och transaktionsunderlag för kommande fakturering.

Dessutom avsäger Kunden sig härmed alla rättigheter enligt eventuella lagar som kräver icke-elektronisk original namnteckning av avtal och accepterar även att överenskommelser gjorda via mailkorrespondens är giltiga.

Produkt och tjänstebeskrivning

Företaget tillhandahåller tjänster och mjukvara för internetbaserad bokning av träningstider. En tjänst kan bestå av ett konsultuppdrag och/eller ett löpande abonnemang gällande drift och service av avtalad it-lösning / plattform. En produkt kan även bestå av moduler till vald lösning. Dessa moduler tillhandahålls av Företaget. Innehållet i produktpaketering såväl som prissättning kan förändras. Avisering om en sådan förändring sker normalt elektroniskt, 30 dagar innan ändringen träder i kraft.

Användande av Tjänsterna

Missbruka inte Tjänsterna. Exempelvis, försök inte förhindra funktionen av Tjänsterna eller komma åt dem genom annan metod än den av Företaget angivna. Företaget förbehåller sig rätten att stänga av Kundens tillgång till tjänsterna vid misstanke om missbruk.

Användande av Tjänsterna ger inte Kunden ägandeskap av några immateriella rättigheter av Tjänsterna.

Kontaktperson

Det åligger Kunden att alltid ha en, för kontakten med Företaget, ansvarig kontaktperson, som har befogenhet att lämna för Kunden bindande besked i de frågor som avser uppdragets utförande.

Avtalsperiod & Uppsägning på Tjänsterna

Alla tjänster är löpande avtal. Om inget annat avtalats, löper avtalet för driften av Tjänsterna kvartalsvis på 3 månader eller den avtalstid som kunden och Företaget blivit eniga om i ett eget separat avtal. Om avtalet inte sägs upp, och uppsägning inte är Företaget tillhanda senast 1 månad (30 dgr) före avtalstidens utgång, förlängs avtalet automatiskt med 3 månader eller den avtalstid som kunden och Företaget enats om i ett eget separat avtal . Om uppsägningen görs efter ingången av en ny avtalsperiod så sker ingen återbetalning för den innevarande perioden.

Uppsägning av avtalet måste göras elektroniskt och det är kundens ansvar att dokumentera att uppsägningen kommit fram till Företaget. När Företaget mottar en uppsägning så skickas en elektronisk bekräftelse på att Företaget mottagit uppsägningen. Normalt sker detta inom 48h.

Företaget accepterar inte uppsägningar per telefon, fax eller brev.

Trafikavgifter och andra tilläggstjänster

I Företagets abonnemang ingår normala volymer av exempelvis trafik, lagringsutrymme, nyhetsbrevsutskick, etc. Om en Kund löpande visar sig ha behov av betydande högre volym än vad som är avtalat, kommer Företaget ålägga kunden kostnaden för ökad volym. Exempelvis högre gräns på antal skickade mail.

Företaget förbehåller sig rätten att uppjustera denna form av volymavtal där den ökande volymen är varande. Som regel efterfaktureras inte den ökade volymen utan avtalet justeras permanent upp för kommande avtalsperiod. Om det sker förändringar i Tjänsterna, där exempelvis trafik eller lagringsutrymme minskar, så är det kundens ansvar att kontakta Företaget för avtalsjustering.

Betalning

Betalning sker kvartalsvis i förskott. Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Alla priser är i regel angivna exklusive mervärdesskatt.

Utebliven betalning

Vid utebliven betalning har Företaget rätt att stänga av Kundens tillgång till Tjänsterna, 10 dagar efter det att fakturan förfallit. Material på Kundens konto hos Företaget lagras i 90 dagar efter stängning. Företaget äger rätt att ta ut betalningspåminnelser, inkassokostnader, indrivningskostnader samt därutöver dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635). Företaget äger rätten att debitera avgift för Tjänsterna även fram till Tjänsternas upphörande.

Invändning mot faktura för tjänst och drift

Eventuella invändningar mot faktura för utförd tjänst (konsultuppdrag), skall ske inom 14 dagar från fakturadatum. Därefter förlorar Kunden rätten att göra invändning mot fakturan. Har Kunden i tid invänt mot fakturan och anfört saklig grund mot debiteringen, skall Företaget medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som Kunden är skyldig att betala.

Eventuella invändningar mot faktura för avtalad kommande, ej nyttjad, drift, eller beställd, men ej nyttjad, produkt, kan ske till och med det datum då tjänsten börjar levereras/aktiveras. Har Kunden i tid invänt mot fakturan och anfört saklig grund mot debiteringen, skall Företaget medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som Kunden är skyldig att betala.

Överlåtelse av avtal

Kunden äger endast rätt att överlåta detta avtal till ny part (med annat organisationsnummer), efter medgivande av Företaget. Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligt av bägge parter. Den frånträdande Kunden är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den tillträdande Kunden är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten. Företaget har rätt att överlåta sin del av avtalet, inklusive dess förpliktelser och skyldigheter, utan Kundens godkännande.

Ändring av villkor

Dessa Allmänna villkor gäller tills vidare. Villkorsändring skall aviseras elektroniskt 30 dagar innan ändringen träder i kraft.

Avtalets upphörande

Upphör avtalet att gälla upphör också Kundens rätt att använda Tjänsterna och Företaget får omedelbart stänga av Kundens tillgång till Tjänsterna.

Företagets ansvar

Företaget ansvarar för driften av Tjänsterna, vilket bland annat innefattar regelbunden backup av Kundens hos Företaget lagrade data, konfiguration av de servrar och kringtjänster som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna samt åtgärder av driftstörningar och fel i programvaran som gör att Tjänsterna inte fungerar som avtalat. (Se även avsnittet “Driftsäkerhet” i detta avtal.) Observera att vidareutveckling av tjänsten, det vill säga utveckling av funktionalitet inte omfattas av Företagets ansvar.

För att värna om Kundens integritet hanterar Företaget all information om Kunden som konfidentiell, dock kan Företaget via berörda myndigheter föreläggande åläggas att lämna ut sådana uppgifter om Kunden.

Kundens ansvar

Kunden förbinder sig att följa svensk lag, detta gäller även länkade objekt, som t.ex bilder, filmer etc, som strider mot dessa. Kunden ansvarar för all information denne publicerar på Tjänsten. Kunden är förbjuden att direkt eller indirekt överföra oönskade massutskick (SPAM.). Kunden förbinder sig att inte använda Företagets system på ett sätt som negativt påverkar Företagets system eller övriga internetanvändare, exempelvis genom att starta repeterande processer i applikation med enda syfte att belasta systemet.

Ansvarsbegränsning

Företaget ansvarar inte i något fall för indirekt skada såsom utebliven vinst eller nytta, minskad produktion eller omsättning, förlust av data, skada på tredje mans egendom, hinder att uppfylla förpliktelser gentemot tredje man, eller annan följdskada samt skada som icke rimligen kunnat förutses av Företaget. Företaget kan inte heller hållas skadeståndsskyldig för de fall en användare, vare sig denne är behörig eller obehörig, gör intrång i Kundens eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information. Vid förekommet fall finns sju dagars backup på all data. Företagets skadeståndsansvar är under alla förhållanden, inkluderat direkt skada, begränsat till högst två basbelopp.

Krav på skadestånd ska framställas skriftligen inom två månader efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts.

Force Majeure

Företaget är befriat från påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part ej rimligen kunnat råda över eller förhindra. Som befriande omständighet skall bl.a. anses arbetskonflikt, krig, fel i extern datakommunikation, blixtnedslag, eldsvåda, extrema väderförhållanden, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, allmän knapphet på varor, transporter, energi eller annan liknande omständighet.

Hävningsgrunder

Gör en part sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott och har denne ej vidtagit rättelse senast 30 dagar efter det att denne erhållit skriftlig anmaning härom från den andra parten, har denne rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp avtalet.

Tillämplig lag och Tvist

Tvister angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska slutligt avgöras av skiljemän enligt svensk lag, enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat skiljeförfarande. Skiljeförfarandet skall äga rum i Stockholm. Ovannämnda ska dock inte hindra Företaget från att hävda sin äganderätt och sina immateriella rättigheter (inklusive, men inte begränsat till, begäran om interimistiska förelägganden) i andra jurisdiktioner, och i enlighet med förfaranden och villkor som tillämpas i dessa jurisdiktioner. Företaget äger dock alltid rätt att vända sig till allmän domstol för indrivning av klar och förfallen fordran.

Driftsäkerhet

Efter att Tjänsten har färdigställts och satts i drift ansvarar Företaget för att se till att Tjänsten är tillgänglig, såvida inget annat överenskommits. Med tillgänglighet avses i detta fall att tjänsten fungerar som avtalat, med följande begränsningar:

  1. Företaget förbinder sig endast att göra Tjänsten tillgänglig från sina egna servrar. Företaget ansvarar ej för övriga förhållanden som krävs för att Kunden eller tredje part ska ha tillgång till Tjänsten, såsom tillgång till Internet, tillgång till lämplig program- och hårdvara, och så vidare.
  2. Företaget ansvarar ej för fel som inte är direkt kopplade till Tjänstens tillgänglighet, såsom nedsatt prestanda eller handhavandefel hos användare.

Företaget reserverar sig för att Tjänsten kan vara otillgänglig under kortare perioder (s.k. “nertid”), begränsat till totalt 72 timmar per kalendermånad. Har Tjänsten under en kalendermånad varit otillgänglig längre än totalt 72 timmar har Kunden rätt att häva eventuella debiteringar från Företaget som avser drift.

Om Tjänsten blir otillgänglig ansvarar Kunden för att uppmärksamma Företaget på detta inom 24 timmar. Underlåter sig Kunden att informera Företaget inom den angivna tidsperioden skall den tid som tjänsten varit otillgänglig innan Företaget kontaktades inte räknas till månadens nertid.

© 2024 Bokaplanen

Villkor

Vi använder Google Analytics för att lättare förstå våra besökares behov.